…skönt att du är nöjd! Om du kommer fram till att bra kan bli ännu bättre så är vi alltid redo att hjälpa dig. Välkommen in till oss på Kungsgatan 3.
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK
Följ oss på Facebook
Stäng
Stäng
Dela på Google+
Första delen av 2019 i backspegeln

Första delen av 2019 i backspegeln

Jesper Vår digitala värld 11 Juli 2019

Nu har äntligen sommarvädret kommit till Sverige och vi får hoppas att det är här för att stanna. Det är en tid för reflektion och avkoppling. Vi på André med Vänner passar också på att ta lite semester innan det är dags för nya tag till hösten. Så innan vi drar på våra flip-flops lämnar vi en reflektion från vår digitala värld och halvåret som gått.

Upplevelser och slutkonsument i fokus

Början på detta året hamnade verkligen användarupplevelsen i fokus med mycket prat om UX-design. Lite märkligt då webbplatser och system alltid borde sätta användaren i första rummet. Anledningen till denna haussning handlar snarare om att tränga igenom mediabruset, nå fram till konsumenten och sedan klistra sig fast i deras medvetande. För när man väl lyckats med det är chansen stor att de blir återkommande besökare och i slutändan kunder.

Hur lyckas man då med en bra upplevelse?

Handlar det om att ha coola effekter och animationer? Svaret på det är nej det måste man inte. Då tid och uppmärksamhet är hårdvaluta idag handlar det om att skapa ett så enkelt flöde som möjligt från första impuls till slutförd transaktion. Håll besökaren i handen tills de känner sig trygga nog att slutföra sin beställning, bokning eller intresseanmälan.

Här är några saker att tänka på för en bra användarupplevelse:

  • Ge svar på frågor snarare än att skapa nya
  • Kräv inte mer information från användaren än vad som är nödvändigt
  • Göm inte kontaktvägar för att få support
  • Gör det enkelt att se vad man köper och vad det kostar totalt sett
  • Var transparent och ärlig – Skapa trygghet
  • Var relevant och leverera relevant information vid rätt tillfälle
  • Vem är vår slutkund idag och vad behöver de av dig?

Affärsnytta i fokus

På 90-talet startades det många internetprojekt av ren experimentlusta utan koll på om man kunde tjäna pengar på det. Alla skulle synas med en hemsida utan att veta varför. Idag är det en helt annan tid och även om alla förväntas ha en hemsida är det idag en självklarhet att veta vad den ska tjäna för syfte. Hur man når dit är dock en fråga som många ställer sig.

För att få ut maximal utdelning på sina digitala investeringar är det avgörande att börja i rätt ände. Det räcker med att ställa sig några grundläggande frågor:

  • Vilka delar av verksamheten kan effektiviseras med digitala verktyg?
  • Hur kan vi skapa fler intäkter genom de digitala kanalerna?
  • Vilka problem kan vi lösa med digitala tjänster?

Börja rätt - landa rätt

Så istället för att tänka den färdiga hemsidan och vad den ska innehålla ska du alltid tänka affärsnytta och problemlösning. Design, teknik, SEO och marknadsföring är alltid sekundärt när man ska genomföra digitala investeringar. Det är endast medel för att nå målen som skapas från att ställa sig dessa inledande frågor.

Var inte rädd att ta hjälp

Det är en god investering att ta hjälp utifrån med att syna företaget för att hitta alla dessa delar som kan effektiviseras samt hitta nya intäktsmöjligheter. Snarare än att direkt leta upp den billigaste hemsidan som egentligen inte löser något annat än att det kostar lite.

Jag avslutar denna blogg med ett väldigt bra citat från en designblogg och med det önskar jag er en väldigt skön sommar.

”If you think good design is expensive,
you should look at the cost of bad design”  

Senaste inläggen från Vår digitala värld

Nå kunderna med rätt marknadsföring

23 Augusti 2019 / Vår digitala värld
Läs mer

Förbättra affärerna efter en analys av din hemsida

22 Augusti 2019 / Vår digitala värld
Läs mer

Första delen av 2019 i backspegeln

11 Juli 2019 / Vår digitala värld
Läs mer

Rätt skrivkunskaper krävs i den digitala eran

6 Mars 2019 / Vår digitala värld
Läs mer

Din guide till de sociala medierna

10 September 2018 / Vår digitala värld
Läs mer

Vi avlastar och utvecklar din digitala närvaro

21 Augusti 2018 / Vår digitala värld
Läs mer