…skönt att du är nöjd! Om du kommer fram till att bra kan bli ännu bättre så är vi alltid redo att hjälpa dig. Välkommen in till oss på Kungsgatan 3.
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK
Följ oss på Facebook
Stäng
Stäng
Dela på Google+

Frågor och svar kring hemsidor och digital marknadsföring

Som webbyrå i Varberg får vi ofta frågor som rör hemsidor, digital marknadsföring, sökmotoroptimering, design och teknik. Vad kostar en hemsida eller vad kostar en logotyp? Dem och många andra frågor får du svar på här i vår FAQ. Saknar du en fråga får du gärna kontakta oss så svarar vi på det du undrar över.

Priset på en hemsida styrs av många faktorer som kan variera kraftigt beroende på kundens behov och ambitionsnivån. Ju mer arbete som behöver läggas ner för att möta kundens behov desto mer kommer hemsidan att kosta.  Så att bara fråga vad en hemsida kostar är en omöjlig fråga att svara på utan att först lära känna kunden och dess verksamhet.

Några av de saker som styr priset är:

  • Hur mycket tid som ska läggas på att ta fram kommunikationsidé
  • Hur många sidor som måste designas och om man vill ha helt unik webbdesign
  • Vilka tekniska funktioner som måste produceras
  • Hur mycket hjälp som behövs med texter och bilder
  • Om sajten ska sökmotoroptimeras
  • Om du önskar hjälp med strategi kring digital marknadsföring etc

Vårt enklaste koncept heter Hemsida Bas Light och kostar 4 900 kr exkl. moms. Vi rekommenderar dock alla att börja med Hemsida Bas för 12 000 kr exkl. moms som även innehåller sökmotoroptimerade texter och bildsättning.

Har du större ambitioner passar vårt koncept Hemsida Business bäst. Då får du inte bara en proffsig hemsida utan också en bra plattform att växa ifrån när behoven i företaget ökar. Detta koncept kostar från 25 000 kr exkl. moms. och då lägger vi mycket mer tid på både design, kommunikationsidéer och innehåll.

Vi får ofta frågan varför en logotyp kostar som den gör och varför priserna kan variera så mycket. Det kan enklast förklaras med att det beror på arbetet man lägger ner för att ta fram logotypen och hur leveransen ser ut i form av format och färgskalor.

Att ta fram en bra logotyp kräver både kunskap och känsla för design, typografi och varumärke. I dess enklaste form är logotypen företagsnamnet med valt typsnitt i en färg och det behöver inte kosta så mycket.

Det som påverkar kostnaden kan vara:

  • Hur många förslag du vill se innan du bestämmer dig
  • Hur många korrektur du vill kunna göra på förslagen
  • En unikt framtagen symbol som hör ihop med företagsnamnet
  • Leverans i flera filformat för olika användningsområden
  • Logotypen i olika dispositioner som liggande och stående format
  • En färgskala för olika papperstyper för ett genomgående konsekvent utseende

En logotyp ska kunna ha ett långt liv och vara lätt för presumtiva kunder att känna igen. När de ser din logotyp ska de direkt veta vilket företaget är. Har du även gjort varumärkesjobbet rätt kommer de ha positiva associationer till din logga och vara mer inställda på att handla av dig.

Det kan vara lockande att skaffa logotypen så billigt som möjligt men då är också risken att den snart får bytas ut. Vi tar fram logotyp från 4 800 kr exkl. moms och då får du garanterat en bra logotyp som du kan känna dig stolt över och leva länge med.

Det finns många olika sätt att bygga en hemsida på. Allt från att en helt färdig mall används till att man gör helt unik design och unika funktioner. Precis som företag är olika bör också hemsidor och dess innehåll vara olika. Bäst resultat får man om man börjar med strategi och kommunikationsidé för att sen ta fram designen och användarupplevelsen. När det är klart produceras tekniken som ser till att hemsidan blir nåbar på internet.

Så bygger vi en hemsida steg för steg:

  1. Projektmöte med kund för att reda ut målsättning, strategi och varumärke
  2. Kommunikationsidé och design tas fram för att visa hur det kommer se ut
  3. Kunden får se idé och design samt komma med synpunkter
  4. Hemsidan produceras och läggs på projektadress för test
  5. Innehåll som bild och text läggs in via vårt lättanvända CMS
  6. Kunden slutgodkänner funktion och innehåll
  7. Hemsidan lanseras och blir nåbar via kundens valda domän/webbadress

Tekniken är ofta det som fokus läggs på. Men det besökaren ser och upplever är innehållet. Så är det något man inte ska snåla med så är det innehållet. Vi erbjuder såklart hjälp med både sökmotoroptimerade texter och proffsiga bilder.

Här menar man en hemsida som funkar lika bra i dator, platta och mobil. Istället för att göra separata hemsidor för de olika enheterna programmerar den så att innehållet disponeras om och visas på ett optimalt sätt vad gäller disposition, typografi och bildstorlekar.

Google rankar responsiva hemsidor högre så det finns idag ingen anledning att inte ha en responsiv hemsida. Vi lägger stor energi på att se till att hemsidan blir lika attraktiv i alla enheter för en optimerad upplevelse. 

Denna förkortning står för Content Management System. Det är helt enkelt ett webbaserat system för att hantera text, bild, video och mycket annat innehåll på en hemsida. Några vanliga CMS är Drupal, Wordpress, Umbraco m fl. André med Vänner har ett eget CMS då vi inte tycker att de stora systemen är lätta att använda för de flesta.

När man väljer CMS till sin hemsida blir det ofta det som webbyrån har kompetens inom. Vanligast är Wordpress som många använder då det baseras på öppen källkod och innehåller mycket från start. Dock ska man ha i åtanke att det är inte lätt att använda för den som är ovan vid att jobba med innehåll i ett CMS. Eftersom Wordpress är så populärt är det också det CMS som är mest utsatt för intrångsförsök.

Vi på André med Vänner jobbar främst med vårt eget CMS då det är mycket lätt att använda till och med utan utbildning. Du slipper mötas av ett hav av funktioner och plugins som kanske inte ens behövs på din hemsida. Vi är också noga med att använda terminologi/ord som är relevanta för din hemsida och som gör det väldigt lätt att förstå. Vill du byta leverantör får du ta med dig källkoden så även vårt CMS är öppen källkod.

Vi hjälper dig gärna att välja CMS utifrån dina förutsättningar och önskemål. Vi är inte bundna till bara ett CMS utan kan jobba med de flesta på marknaden. Allt för att du ska få de bästa möjligheterna att lyckas med din hemsida.

Detta handlar om den grafiska formen och hur hemsidan ska se ut. När man designar en hemsida är det många saker att ha koll på. Hemsidan ska representera företaget, vara säljande och lätt att använda för alla besökare.

Som webbdesigner ansvarar man för att skapa en attraktiv, lättanvänd och säljande hemsida. Arbetet består av några olika delkompetenser som; UI-design (gränssnitt), UX-design (upplevelsedesign) samt interaktionsdesign. Utöver dessa kompetenser ska man kunna ta hänsyn till kundens varumärke och grafiska profil. Så det är många saker att hålla koll på när man designar en hemsida.

Många frestas av att välja färdiga mallar till ett lågt pris men då ska man ha i åtanke att dessa är framtagna utifrån ett generellt syfte. Detta leder ofta till att du inte får en optimerad webbdesign för just dina affärsmål,  behov och din profil. Vi har full förståelse för att alla inte har budget för att ta fram en helt unik design men det är ändå det man bör sikta på.

Bra design tas fram i genom följande steg:

  1. Lyssna på kunden
  2. Analysera behoven och problemställningarna
  3. Skapa webbdesign
  4. Testa

En erfaren webbdesigners är viktigt då hemsidan i slutändan ska stärka, effektivisera och skapa fler affärer för ditt företag. Att då låta besökaren mötas av något halvdant som kanske inte ens har rätt profil gör att första intrycket blir en dålig upplevelse. Det är delvis därför man använder citatet; "Design är ekonomi".

UX står för User eXperience och handlar om den totala användarupplevelsen som rör ditt företag. Både i den fysiska och digitala världen. Bra UX-design höjer upplevelsen för användaren och leder till en starkare relation till ditt varumärke.

Det vanliga idag är att man nöjer sig med en snygg hemsida och sen är det bara att luta sig tillbaka. Men den totala användarupplevelsen av din hemsida och din fysiska verksamhet påverkar ditt varumärke i väldigt stor utsträckning. Med genomtänkt UX-design är du garanterad en positiv helhetsupplevelse för dina kunder som då också får postiva associationer till ditt företag och varumärke.

När vi jobbar med UX-design handlar det ofta om den digitala upplevelsen. Vi lägger alltid stor vikt vid att de som besöker de hemsidor vi byggt ska få en positiv användarupplevese. Det innebär kort och gott att det är lätt att hitta informationen och lätt att förstå hur man bokar, köper, anmäler eller söker kontakt.

Bra UX-design gör att besökaren kan utföra det den vill utan några hinder att utföra sitt ärende eller svårigheter att hitta nödvändig information. Så just UX-design betalar sig när du vill sälja bättre och ge dina kunder en positiv känsla kring ditt företag och varumärke.

Användargränssnittet förkortas UI och står för User Interface. Gränssnittet är det användaren ser och använder för att navigera sig fram på din hemsida eller en touch-skärm. Bra UI-design är viktigt för den totala upplevelsen.

Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta oss